B2B-yritys sosiaalisen median hyödyntäjänä
Kun luennoitsijat esittelevät tuloksiaan sosiaalisessa mediassa onnistumisista, niin useimmiten he puhuvat kuluttajille suunnatuista kampanjoista. Usein minulta kysytäänkin, että kuinka B2B-yritys voisi hyödyntää esimerkiksi Facebookia tai muita sosiaalisen median palveluja.
B2B-bisnes perustuu pitkälti sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja henkilösuhteisiin. Eikö silloin sosiaalinen media sovi tähän tarkoitukseen hienosti jo lähtökohtaisesti? Lisäksi kuluttajakauppaan verrattuna hankintapäätökset tehdään enemmän järkiperusteilla kuin tunteilla. Tiedon jakamiseen ja johtavan asiantuntijaroolin saavuttamiseen sosiaalinen media on ihanteellinen ympäristö.
Mitä b2b-yritys sitten voisi tehdä sosiaalisessa mediassa?
- Lisätä tunnettuutta
- Vahvistaa imagoa
- Ansaita asiantuntijaroolin
- Kampanjoida ja kerätä yhteystietoja
- Palvella asiakkaita
- Kutsua prospekteja ja asiakkaita tapahtumiin
- Jakaa hyödyllistä tietoa
- Järjestää kilpailuja ja muita osallistavia aktiviteetteja
- Kehittää palveluita
- Rekrytoida henkilökuntaa
- Luoda myönteistä työnantajakuvaa
- Kerätä asiakkaiden kokemuksia tuotekehityksen tueksi
- Herättää keskustelua
- Saada suosittelijoita
- Harjoittaa sisäistä viestintää
Kannattaa muistaa, että B2B-asiakaskin on ihminen. Sisältöjä suunnitellessa on syytä ottaa huomioon, että viestien vastaanottaja on tunteva ja ajatteleva ihminen kuten sinäkin. Kukaan meistä ei ole organisaatio tai yritys! Lisäksi suurin osa B2B-ostajistakin hakee tietoa verkosta ennen ostopäätöstä.
B2B-yrityksille sopivia sosiaalisen median palveluja ovat mm. blogit, LinkedIn, Slideshare, Facebook. Pinterest ja Twitter.