Digitaalinen markkinointi – toimintakehote (eng. call-to-action, CTA)

Tiedätkö, mikä on internet-sivujesi tavoite?

Useimmiten se on konversio = saada kävijä tekemään sivustollasi jotakin tavoittelemaasi: lataamaan sisältöä, rekisteröitymään, ilmoittautumaan, osallistumaan kilpailuun, tilaamaan uutiskirjeen, seuraamaan yritystäsi sosiaalisessa mediassa ja parhaimmillaan ostamaan.

Tavoitteena on siis tehdä mahdollisimman monesta vierailijasta maksava asiakas. Ja jotta näin kävisi, sinun täytyy ohjata ja neuvoa asiakastasi toimimaan haluamallasi tavalla. Toimintakehote on yksinkertaisimmillaan tekstilinkki, joka johtaa laskeutumissivulle (eng. landing page). Kehotteen ulkoasuun ja viestiin kannattaa kuitenkin panostaa, sillä mitä visuaalisempi ja selkeämpi toimintakehote on, sitä tehokkaammin se toimii. Yleisiä toimintakehotteita ovat esim. yhteydenotto- ja ostokehotteet.

Konversion kannalta on hyvä, että mahdollisimman monella sivulla on toimintakehote. Ihmiset pitävät johdonmukaisuudesta, siksi on tärkeää suunnitella aina tiukasti asiayhteyteen liittyvä kehote. Esim. tuotesivulla voi olla tuotetarjous, yhteystietosivulla yhteydenottolomake ja tapahtumasivulla ilmoittautumislomake jne.

Hyvä toimintakehote:

  • erottuu muusta sisällöstä
  • on selkeä ja houkutteleva
  • liittyy asiayhteyteen
  • viestii samaa asiaa kuin laskeutumissivu
  • näkyy sivun yläosassa ilman vieritystä
     

Toimintakehote on linkki laskeutumissivulle, joka jatkaa ja syventää kehotteessa olevaa viestiä. Laskeutumissivulla asiakkaasi täyttää yhteystieto-, osallistumis- tai tilauslomakkeen sekä toivon mukaan antaa sinulle suoramarkkinointiluvan (yksityisasiakkaat). Tehokas kehote ja koukuttava laskeutumissivu muodostavat yhdessä kustannustehokkaan ”moottorin”, joka tuottaa sinulle liidejä = uusia asiakkaita ja lisämyyntiä.

Toimintakehote voi olla mukana lähes kaikessa digitaalisessa markkinointiviestinnässäsi

Voit sijoittaa toimintakehotteita moneen paikkaan, niitä voi olla esimerkiksi:

  • internet-sivustosi sisällössä
  • blogikirjoituksissasi
  • bannereissasi (myös Facebook ja Google AdWords)
  • uutiskirjeissäsi
  • sähköpostiviestiesi allekirjoitusosiossa
  • videoissasi
  • statuspäivityksissäsi (Facebook, Twitter ja LinkedIn)

Toimintakehotteet ja laskeutumissivut kannattaa ottaa huomioon jo sivuston suunnitteluvaiheessa. Crealabilla on vankka kokemus toimivien toimintakehotteiden ja laskeutumissivujen suunnittelusta.

 

Janne Koskivuori