Hakukoneoptimointi – pikaopas

Ennen kuin aloitat verkkosivustosi hakukoneoptimoinnin, sinun tulee tietää, millä sanoilla ihmiset etsivät tarjoamiasi palveluja.

Yleisimmät hakusanat saattavat olla hyvinkin kilpailtuja, siksi kannattaa pyrkiä löytämään spesifisiä sanoja sekä lauseita, joilla on mahdollisimman hyvä liikenne/kilpailusuhde.

Tavoitteenasi on todennäköisesti löytää maksavia asiakkaita eikä palvella ketä tahansa tiedon etsijää. Muista siis ajatella kaupallisella tavalla itsekkäästi valitessasi hakusanoja ja -lauseita.

Hakukoneoptimointi parantaa sivustosi löydettävyyttä takuuvarmasti, mutta tuloksien saavuttaminen vaatii aikaa. Ja kannattaa muistaa, että hakukoneoptimoinnin tulokset riippuvat myös hakusanojen ja toimialasi kilpailutilanteesta.

Hakusanojen etsimisessä voit käyttää esimerkiksi Googlen avainsanatyökalua:

Sivun otsikko eli title

Sivun otsikko näkyy selaimen yläpalkissa. Googlen hakutulossivulla otsikko näkyy sinisenä ja alleviivattuna hakutuloksen otsikossa, ja se toimii samalla kyseiselle sivulle ohjaavana linkkinä. Jokaisella julkaisemallasi sivulla pitää olla oma, yksilöllinen otsikkonsa. Otsikossa tulee olla sivun sisällön kannalta tärkeä avainsana tai avainsanayhdistelmä, sillä hakukoneet antavat sivujen otsikoille suuren painoarvon. Otsikon hyvä pituus on noin 65 merkkiä (maksimissaan 69) välilyönnit mukaan lukien. Hyvä tapa luoda sivun otsikko on sisällyttää siihen tärkeimpiä hakusanoja sekä yrityksen/brändin nimi.


Sivun kuvaus eli Meta Description

Sivun kuvaus kertoo, mistä asiasta sivulla kerrotaan. Sivun kuvaus näkyy Googlen hakutulossivulla. Hyvä kuvaus houkuttelee napsauttamaan linkkiä, ja jokaisella sivulla on syytä olla oma, yksilöllinen kuvauksensa. Kuvauksen sopiva pituus on noin 150 merkkiä (maksimissaan 160) välilyönnit mukaan luettuna. Liian pitkän kuvauksen Google katkaisee automaattisesti. Google näyttää joka tapauksessa jonkinlaisen kuvauksen sivustosi sisällöstä. Miksi et varmistaisi, että se kuvaus on informatiivinen, uskottava ja houkutteleva?

Selkokieliset URL-osoitteet

Jokaisella nettisivulla on oma, yksilöllinen URL-osoitteensa. Osoitteen keksiminen on helppoa: käytä osoitteen laatimisessa hyväksesi sivun linkin nimeä sekä aikaisemmin valitsemaasi sivun otsikkoa!

Ei siis: www.yritys.fi/#&%#9374#
Vaan: www.yritys.fi/tarjous

Sisältö

Sivun sisältö vaikuttaa ratkaisevasti potentiaalisen asiakkaasi päätökseen jatkotoimenpiteistä, jotka voivat olla mitä tahansa välittömän sivulta poistumisen ja ostamisen väliltä. Hakukoneita varten sisällössä on hyvä olla mukana johdonmukaisia avainsanoja. Muista, että hakukoneen lisäksi tekstiäsi lukevat myös ihmiset, joten älä ahda tekstiäsi liian täyteen avainsanoja. Myös Google saattaa huomata hakusanojen liiallisen viljelyn ja pitää sivustoasi arveluttavana.

Kirjoita tiivistä tekstiä ja käytä väliotsikoita. Hakukoneet eivät ymmärrä sanaleikkejä eivätkä arvoituksia (paitsi jos niissä esiintyy sattumalta avainsanoja). Avainsanoja kannattaa sijoittaa otsikoihin sekä kappaleiden alkuun.

Kuvat

Kuvat kannattaa nimetä järkevästi, ja niihin kannattaa liittää alt-tekstit, sillä hakukoneet eivät osaa tulkita valokuvia.

Hanki linkkejä

Ulkoiset linkit parantavat hakukonelöydettävyyttä, koska hakukoneet tulkitsevat linkityksen merkiksi tärkeistä ja hyödyllisistä sivuista. Yksi tapa hankkia sivuille linkityksiä on lisätä sivusto web-hakemistoihin. Tämän lisäksi kannattaa panostaa sisältöön vaikkapa blogissa: laadukas sisältö saa muiden sivustojen ylläpitäjät linkittämään sivustoosi.

Kaipaatko apua sivustosi optimoinnissa?

Ota yhteyttä: 040 583 5518/Olli Ljokkoi tai olli.ljokkoi (at) crealab.fi

Lähteet: Google sekä www.metalength.com

Janne Koskivuori