Sosiaalinen media

Sosiaalinen media – 10 käskyä markkinoijalle

Lue kymmenen vinkkiä sosiaalisessa mediassa menestymisestä.

1. Luo oma some-strategiasi.

Kuten kaikessa liiketoiminnassa, sinulla on oltava selkeä suunnitelma myös sosiaalisen median suhteen. Osallistuminen nielee resurssejasi. Mikä on sinulle sopiva budjetti ja mitkä ovat tavoitteesi? Määrittele myös vastuut ja tapa toimia; teidän työyhteisönne käyttäytymisen luonne ja sävy. Kuka, mitä, milloin, miksi ja kenelle? Pärjäätkö omin avuin vai tarvitsetko ulkopuolista apua?

2. Mene rohkeasti mukaan, Facebook on hyvä paikka aloittaa.

Facebookilla on yli 2 miljoonaa suomalaista käyttäjää. Lisäksi Facebookin mainossovellusten hallinta on huomattavasti helpompaa kuin esim. Googlen. Myös mainosmuodot ja kohdentaminen ovat Facebookissa omaa luokkaansa.

3. Sinun ei pidä ottaman itseäsi liian vakavasti.

Vaikka lukisit tätä nyt kravatti kaulassa, niin kohdeyleisösi on todennäköisesti liikkeellä kevyemmällä mielellä. Somessa sinulta vaaditaan tunne- ja tilannetajua! Tässä ympäristössä visiosi ja missiosi saattavat joutua hieman taipumaan.

4. Panosta hyvään sisältöön.

Harkitse blogin aloittamista. Sinä ja muu henkilöstösi tiedätte omasta alastanne paljon. Oikein tarjoiltuna tuo tieto kelpaa kyllä muillekin. Samalla tulet tuottaneeksi sivustollesi säännöllisesti uutta sisältöä, mikä on hakukoneiden mieleen.

5. Kohtele asiakkaitasi kuten toivoisit itseäsi kohdeltavan.

Luo lisäarvoa ja ole hyödyllinen: tarjoa erikoisetuja, maksuaikaa, parempia takuuehtoja, tee eksklusiivista ennakkomyyntiä/erikoiseriä, tarjoa ostajille lisäetuja käytettäväksi tulevissa ostoissa, jaa käyttäjäkokemuksia ja aitoja tarinoita.

6. Käytä hyväksesi jokainen tilaisuus aktivoida asiakkaitasi.

Et ole liikkeellä huviksesi. Käyttämällesi panokselle on saatava vastine. Aktivoi asiakkaitasi ostamaan sekä jakamaan ja kommentoimaan sisältöäsi. Kaiken, mitä sanot sosiaalisessa mediassa, ei kuitenkaan tarvitse eikä pidäkään olla pelkkää myyntipuhetta. Pyri aiheuttamaan reaktioita asiakkaissasi, välillä vaikka vain tyytyväistä hyminää, välillä vahvempaa osallistumista

7. Pyri vuorovaikutukseen.

Sinunkin pitää osallistua keskusteluun. Kommentoi, kiitä palautteesta, esitä vastakysymyksiä ja anna lisätietoja. Eikä sinun tarvitse jumittua vain omiin kanaviisi. Mene mukaan toimintaasi sivuaviin keskusteluihin. Jaa, jos löydät jotakin hyvää. Voit esiintyä rehellisesti yrityksesi asiantuntijana ja kommentoida tai jopa ohjata keskustelijoita hakemaan lisätietoa omasta blogistasi/nettisivustoltasi, jos käsiteltävä aihe mahdollistaa sen. Älä kuitenkaan suosittele muka yksityishenkilönä oman firmasi tuotteita, tästä mauttomasta virheestä on jo moni saanut köniinsä.

8. Pidä myös muita jumalia, älä hylkää offline-mainontaa!

TV, radio ja printti porskuttavat vielä. Esim. taidolla laadittu suorakirje saattaa tuottaa iloisen yllätyksen tehokkuudessa. Trendit ja hypetykset kannattaa noteerata, mutta älä survo kaikkia muniasi yhteen koriin. Emme me sentään ihan koko ajan siellä netissäkään ole – onneksi!

9. Seuraa, analysoi ja ota opiksesi.

Somella on monta saarnamiestä ja -naista. Seminaarisaleissa kaikuu: ”Tee näin, älä tee noin!” Vaikka netissä mitattavuus on lähes aukotonta, niin tulosten analysointi voi johtaa kokemattoman harhaan. Esim. mikä on hyvä CTR: 0,01 %, 0,1 % vai 1 %? Kun hiiri on klikkailtu rikki ja pääsi on pyörällä analytiikkatiedosta, palaa perusasioihin: laske some-kampanjasi ROI. Se kertoo, onko touhussasi taloudellisesti mitään järkeä.

10. Himoitse naapurisi saavutuksia, pidä silmällä, mitä muut tekevät!

Lähes kaikki kuulemani esimerkit onnistumisista sosiaalisessa mediassa liittyvät monikansallisiin megabrändeihin: Starbucks, Nike, Red Bull jne. Mutta koska välineet ovat käytännössä samat, niin sinun kannattaa tutkia näitä onnistumisia vakavasti. Mitä samanlaista voisit saavuttaa muuttamalla mittakaavan oman markkinasi kokoiseksi?

Käydäänkö yhdessä läpi koko litania kohta kohdalta?

Soita: Olli Ljokkoi,
040 583 5518.

Janne Koskivuori