Digitaalinen markkinointi

Spämmiä vai lisäarvoa asiakkaalle?

Sähköpostimarkkinointi on huipputehokas digitaalisen markkinoinnin keino – mutta vain oikein toteutettuna.

Jos luet tätä, olet tuskin roskapostien lähettäjä. Harkitset ehkä sähköpostimarkkinoinnin aloittamista tai haluat kehittää jo aloittamaasi sähköpostiviestintää.

Paras sähköpostimarkkinointi perustuu siihen, että asiakkaasi saa sinulta hyödyllistä tietoa, tarjouksia tai muuta häntä kiinnostavaa sisältöä omasta aloitteestaan. Ei siis niin, että ostat valmiin osoitteiston joltakin toimijalta tai palkkaat esim. opiskelijan keräämään päättäjien sähköpostiosoitteita yritysten internetsivuilta.

Mitä tarkoittaa Opt-in?

  • asiakkaasi on antanut sinulle markkinointiluvan esim. klikkaamalla lomakkeella rastin kohtaan ”Minulle saa lähettää markkinointiviestejä”
  • asiakkaasi on tilannut uutiskirjeesi internetsivultasi (onnittelut!)

Harmaa alue:

  • Sinulla on asiakassuhde ja tunnet asiakkaasi. Vaikka et olisi erikseen kysynyt markkinointilupaa, voit lähettää viestejä, kunhan ne hyödyttävät asiakastasi ja ne voidaan lukea asiakaspalveluksi
  • b2b-asiakkaasi on osallistunut tapahtumaasi tai sinulla on jollain muulla tavalla väljä ”liidimäinen” asiakassuhde häneen, voit lähettää postia, kunhan asiasi liittyy hänen toimintaansa

Eli uutiskirjeesi lähettämisen tulee perustua tilaukseen. Mutta miten saat ihmiset tilaamaan viestintääsi? Se on toisen kirjoituksen aihe – seuraa blogiamme! 

 Unsubscribe

Vastaanottajilla tulee olla mahdollisuus poistaa itsensä postituslistaltasi (unsubscribe). Tämä on yleensä tekstilinkkinä uutiskirjeen alaosassa. Linkin klikkaaminen voi viedä sivulle, jossa kohteliaasti pahoittelet tilauksen lopettamista ja kysyä lyhyesti, miksi uutiskirjettäsi ei enää haluta ottaa vastaan – mahdollisuus oppia ja kehittää sähköpostimarkkinointia!

Asiakasrekisteri ja segmentointi

Sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin keinoista. Sähköpostiosoite on asiakkaasi digitaalisen olemassaolon kulmakivi ja tunniste, vähän kuin henkilötunnus – kohtele sitä kunnioittaen!

Ajan tasalla oleva ja oikeaoppisesti segmentoitu asiakasrekisteri on markkinoijalle kullanarvoinen. Sellaisen kokoamiseen tarvitset aikaa, panostusta ja asiantuntemusta.

Janne Koskivuori