6 sosiaalisen median kanavaa ja mitä niillä voit tehdä

Mitä eroa on sosiaalisen median kanavilla? Kuka niitä käyttää ja mihin? Millä näistä kanavista on kaupallista hyötyä juuri sinulle? Lue, niin tiedät!

Sosiaalinen media – mitä kanavia juuri sinun kannattaa käyttää?

Tee niin, tee noin. Nyt sinun on oltava Instagramissa! Jos et ole Twitterissä, yrityksesi kuolee! Facebook on mennyttä kalua! Olet jo myöhässä! Joopa joo. Tässä artikkelissa kerron, mitä eroa  sosiaalisen median kanavilla on ja mitä juuri sinun kannattaa käyttää.

Kysy itseltäsi kolme kysymystä:

1. mitä kanavia asiakkaani käyttävät?
2. mikä kanava tuo minulle myyntiä?
3. mikä kanava sopii parhaiten tuottamalleni sisällölle?

Luonnehdintojen lopussa olevien tähtiluokitusten perustana on sosiaalisen median palveluiden käyttökelpoisuus mainonnassa ja myynninedistämisessä Suomessa (ja paikallistasolla). Puntarissa painavat eniten mitattavuus, konversio ja ROI.

Kirjoituksessa esitellyt käyttäjäluvut ovat peräisin Digital Insights -blogista ja insipraatio  buffer-blogista sekä kirjasta Gary Vaynerchuk: Jab, Jab, jab, Right Hook (suosittelen).

Google+

Tässä sosiaalisen median palvelussa mukana oleminen vaikuttaa myönteisesti hakukonelöydettävyyteen. Muuta hyvää? No ainakin se, että kilpailu huomiosta on tässä kanavassa pientä. Huhuu, onko siellä ketään?
 
Koko: maailmanlaajuisesti 540 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää.
Mainoskanavana ★☆☆☆☆
Vaikuttamiskanavana ★★☆☆☆
 

Twitter

Twitterin perusajatus on luoda ja käydä keskustelua. Twitterissä voit osallistua keskusteluihin ja tuoda esiin asiantuntijuuttasi sekä verkottua ja oppia uutta muilta asiantuntijoilta. Twitterissä voit myös ”mainostaa” omia sisältöäsi maksullisesti (Promoted Accounts, Promoted Tweets, Promoted Trends).

Tässä kanavassa painottuvat uutiset, teknologia, politiikka, urheilu ja tiedottaminen. Twitterin syke on päästäisen tasoa – varaudu tykittämään!

Koko: maailmanlaajuisesti 255 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää.
Mainoskanavana ★​1/2☆☆☆☆
Vaikuttamiskanavana ★★★★★

business.twitter.com

 

Instagram

Vuodesta 2012 Facebookin omistama Instagram on kuvien ja videoiden jakopalvelu. Palvelu on tällä hetkellä some-kanavista hypetetyin, sillä Instagram-mainospalvelut ovat pilottivaiheessa Yhdysvalloissa. Aika näyttää, täyttääkö palvelu mainostajien odotukset.

Oman Instagram-profiilin ylläpito voi olla hauskaa ja osin vaikuttavaakin puuhaa, mutta liidien keräämiseen tai myyntiin on tehokkaampiakin tapoja. Tämän kanavan käyttäjäkunta on nuorehkoa. Instagramia on järkevää käyttää Facebookin kaverina. Kuvien laatuun ja ideoihin on syytä panostaa – kanava sopiikin erityisesti  ammattikuvaajille!

Koko: maailmanlaajuisesti 200 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää.
Mainoskanavana ★★☆☆☆
Vaikuttamiskanavana ★★★★☆

 

Pinterest

Pinterest on palvelu, jonka avulla voit jakaa internetissä olevia kuvia, videoita ja musiikkia ”pinnaamalla”. Pinterest on aloittanut markkinoitujen pinnausten testaamisen. Tämä kanava sopii hyvin muotiin, harrastuksiin ja lifestyle-tyyppisten palveluiden markkinointiin. Kuuminta kohderyhmää: nainen, vähintään kohtuullisen hyvin toimeen tuleva, iältään 18–50 vuotta.

Koko: maailmanlaajuisesti 40 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää.
Mainoskanavana ★★★☆☆
Vaikuttamiskanavana ★★☆☆☆

 

LinkedIn

Myös LinkedInissä on mahdollista mainostaa tavoitteellisesti. Klikkihinta pyörii 1 taalan hujakoilla. Mainokset ovat kuitenkin formaatiltaan melko vaatimattomia.

Tämä kanava sopii oman asiantuntijuuden korostamiseen, verkottumiseen, työnhakuun, rekrytointiin sekä (ehkä) B2B-yrityksille markkinointiinkin. Kokeile palvelun hakutoimintoja, saatat yllättyä!

Koko: maailmanlaajuisesti 187 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää.
Mainoskanavana ★★☆☆☆
Vaikuttamiskanavana ★☆☆☆☆

 

Facebook

Tämän säästin tarkoituksella viimeiseksi. Facebook on jo melkein synonyymi internetille. Käytät sitä päivän jokaisena vapaana hetkenä, viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa ja seuraavaksi heti herättyäsi. Luet sen kautta sinua kiinnostavat uutiset, seurustelet ystäviesi kanssa ja elämä on muutenkin ihanaa.

Mainostyökalu, kohdentaminen ja statistiikka ovat omaa luokkaansa. Facebook sopii kaikille mainostajille. Voisi jo luulla, että tämä kanava olisi tukossa mainoksista, mutta niin ei ole. Facebookin potentiaali on suurelta osin hyödyntämättä. Tilapäivityksen näkyvyyden parantaminen muutamalla eurolla ei ole Facebook-mainontaa (ainakaan niin kuin me sen ymmärrämme). Fiksusti käytettynä klikkihinnatkin ovat edulliset vaikkapa Googleen verrattuna.

Koko: maailmanlaajuisesti 1,28 miljardia kuukausittain aktiivista käyttäjää.
Mainoskanavana ★★★★★
Vaikuttamiskanavana ★★★★☆

 

Häh, eikö minun siis kannata käyttää muuta kuin Facebookia?

Minun mielestäni sinun kannattaa ainakin aloittaa Facebookista ja poimia ensin matalalla roikkuvat omenat. Myynti on myyntiä ja huvi huvia. Ja vaikka ihmisillä on profiili monessa palvelussa, he eivät käytä kaikkia aktiivisesti: esim. Twitter-tilin omistajista  lähes puolet ei ole twiitannut kertaakaan, ja monen kuvien jakopalvelun seinä ammottaa tyhjyyttään.

Kokeile rohkeasti, mutta osa sometuksesta kannattaa kuitenkin tehdä vapaa-ajalla, sillä olen varma, että sinunkin käyttämäsi työajan tuloksellisuutta mittaa joku!

 

Janne Koskivuori