Kuluttajamarkkinointi, suksikauppa

Digimarkkinointi: kokeile, mikä toimii!

Aina ei voi olla varma, mikä ratkaisu digimarkkinoinnissa toimii, ja toimisto ehdottaa asiakkaalle vaihtoehtoisia ratkaisuja. Tämä saattaa herättää epäilyjä toimiston ammattitaitoa kohtaan. Kyseessä ei kuitenkaan ole osaamattomuus, koska esitettävät ratkaisut ovat uusia, ja niistä ei vielä ole kokemuksellista tietoa.

Tässä tilanteessa toimiston on hyvä purkaa esitetyt vaihtoehdot prosesseiksi ja käydä yksityiskohtaisesti läpi, mitä missäkin vaiheessa tapahtuu ja millaista palautetta on odotettavissa.

Tavoitteenasettelu valitaan kulloisenkin markkinatilanteen mukaan. Seuraavassa esitellään yksi esimerkki kuluttajamarkkinoinnin puolelta.

Suksikauppa painottuu sesonkeihin ja hyvä lumitilanne lisää kysyntää. Kauppiaan tarkoituksena on tavoittaa ”heavy userit”, jotka hankkivat uusia varusteita ja suksia vuosittain. 

Sitten herääkin kysymyksiä:

Miten hiihtäjät tavoitetaan?
Miten hiihtäjät saadaan tutustumaan valikoimaan?
Miten asiakkaat ohjataan eteenpäin myyntiprosessissa?
Miten päätetään kaupat?

A-vaihtoehto

Luodaan kiinnostavaa sisältöä voiteluohjeista alusasujen kosteudensiirtoon ja kaikkea kiinnostavaa tältä väliltä. Julkaistaan aineisto artikkeleina somessa, josta linkitykset PARAS HIIHTOKOKEMUS -laskeutumissivulle. Siitä vinkit nyt varastossa oleviin erikoissuksiin ja viikon päästä olevaan esittelytapahtumaan. Pyydetään varaamaan henkilökohtainen palveluaika nimellä ja sähköpostiosoitteella ja tehdään ennakkovaraus kiinnostavasta suksiparista. Lisäksi ehdotetaan liittymistä HIMOHIIHTÄJÄT-tiimiin, joka on lähdössä yhteiselle hiihtomatkalle huhtikuussa Lapin hangille. Lisäksi pyydetään henkilökohtainen markkinointilupa ja sitä vastaan tarjotaan alennuskoodi mobiiliin.

B-vaihtoehto

Kerrotaan, että HIMOHIIHTÄJÄT-tiimi miettii lisäbussien ja koko hotellin varaamista, koska tulevaa Lapin reissua kohtaan on valtava kiinnostus. Rohkaistaan tulemaan mukaan, kaikille löytyy hyvä majoitus ja bussista paikka. Asia postataan laajasti nettiin ja kohdennetaan Facebookin maksullisena mainoksena alueen hiihtoharrastajille.

Kaikki mukaan lähtijät saavat sisällöltään mietittyjä sähköposteja tulevasta matkasta sekä laadukkaasti viritettyä sisältöä tuotteista ja henkilökohtaisen tarjouksen, joka on lunastettava ennen matkaa. Pyydetään, että reissulle ilmoittautunut kutsuu mukaan matkalle oman hiihtoporukkansa. Kaikille näin ilmoittautuneille tarjotaan henkilökohtainen etu liikkeeseen. Matkalla porukkaa autetaan tekemään matkapäiväkirjaa ja lähettämään parhaat kuvat Instagramiin hastagilla himohiihtajat.

Mitä tästä on sitten opittavaa?

Kumman tavan valitset markkinoida, A- vai B-vaihtoehdon? On syytä katsoa ja tarkentaa tavoitteita myös aikamääreellä. Milloin kassakoneen on syytä alkaa raksuttaa? Molemmat esimerkit kerryttävät kassaa kuukauden tai kahden aikana. Tämän lisäksi HIMOHIIHTÄJÄT saa uusia kanta-asiakkaita.

Toimistomme tekee työtä asiakkaan myynnin eteen. Olemme erittäin kiinnostuneet oppimaan sen, miten asiat voisi tehdä vielä paremmin. Anna palautetta ja lähde kehittävälle matkalle kohti vielä parempia tuloksia! Uskalla kokeilla ja etsiä eri tilanteisiin sopivia ratkaisuja.

Vertaa tavoitteita ja opi, kuinka monta potentiaalista asiakasta sinun pitää saada käymään laskeutumissivulla, jotta se tuo yhden maksavan asiakkaan.

Sinulle tulee tutuksi sana KONVERSIO ja siihen liittyvät tavoitteet. Seuraava tavoitteesi voidaan asettaa konversion kasvattamiseen. Samalla näet, paljonko siihen pitää käyttää euroja.

Meistä saat kumppanin, joka hankkii tietoa alastasi, asiakkaistasi ja kerää maailmalta hyviä esimerkkejä, jotta sinä onnistuisit paremmin. Ota yhteyttä!

 

Olli Ljokkoi
040 583 5518

 

Olli Ljokkoi